Táto internetová stránka používa technológiu cookies. Bližšie informácie o súboroch cookies nájdete v sekcii webstránky Cookies.

Viac
 

Krízový plán v súvislosti s výskytom ochorenia COVID-19

 07.05.2020

Komunitné centrum KOTVA, Ulič 117, 067 67 Ulič

                                             

KRÍZOVÝ PLÁN

v  súvislosti s výskytom ochorenia COVID – 19

Apríl 2020

Obsahom tohto plánu sú opatrenia, ktoré poskytovateľ sociálnej služby prijme na riešenie krízových situácií v súvislosti s výskytom ochorenia COVID – 19.

1.Zabezpečenie personálu v KC KOTVA v rámci krízovej situácie

Činnosť  je zabezpečovaná pracovníkmi KC KOTVA  v tomto zložení:

  • odborný garant KC KOTVA
  • odborný pracovník KC KOTVA
  • pracovník KC KOTVA  (ďalej len „zamestnanci KC´´)

Daní pracovníci sú zamestnancami poskytovateľa, ktorí  sa podieľajú  na výkone KC/NDC/NSSDR  v zmysle zákona o sociálnych službách 448/2008 pre oprávnené cieľové skupiny KC/NDC/NSSDR podľa ich pracovných náplní.

Činnosť  KC KOTVA zabezpečujú  s pravidelnosťou 5 pracovných dní do týždňa, minimálne 30 hodín týždenne počas stanovených pracovných hodín priamo v KC/NDC/NSSDR. Časť týždenného pracovného času svoju činnosť vykonávajú v teréne. Počas otváracích hodín  sa v KC KOTVA nachádza vždy  minimálne jeden zo zamestnancov KC/NDC/NSSDR. V prípade neprítomnosti odborného garanta KC KOTVA  ho zastupuje odborný pracovník  KC KOTVA, v prípade neprítomnosti odborného garanta KC a odborného pracovníka KC ich zastupuje pracovník KC.

KC KOTVA postupuje pri poskytovaní sociálnej služby v súlade so Štandardmi komunitných centier.

Okrem vyššie uvedeného personálneho zabezpečenia poskytovateľ KC určil:

  • zodpovednú osobu za realizáciu všetkých resp. jednotlivých opatrení:

Mgr. Lenka Balková, OG KC, kontakt: 0577795852, 

v prípade potreby zastupuje: Ing. Anna Harkotová, OP KC, kontakt 057 779 58 52

  • osoba, ktorá bude kontaktovať RÚVZ v prípade podozrenia na COVID-19:

Ing. Anna Harkotová, OP KC, kontakt: 0577795852,

v prípade potreby zastupuje Mgr. Lenka Balková, OG KC, kontakt 057 779 58 52

  • osoba, ktorá zabezpečuje dezinfekciu priestorov:

Dominika Grundzová, P KC, kontakt: 0577795852

v prípade potreby zastupuje Ing. Anna Harkotová, OP KC, kontakt 057 779 58 52

  • osoba, ktorá sleduje zásoby ochranných osobných pomôcok a materiálu na dezinfekciu:

Ing. Anna Harkotová, OP KC, kontakt: 0577795852

v prípade potreby zastupuje Mgr. Lenka Balková, OG KC, kontakt 057 779 58 52

O týchto určeniach a zodpovednostiach boli zamestnanci KC dôkladne informovaní.

2.Zabezpečenie ochrany zamestnancov KC/NDC/NSSDR

Zamestnávateľ je podľa § 147 ods. 1 Zákonníka práce povinný sústavne zaisťovať bezpečnosť a ochranu zdravia zamestnancov pri práci a na tento účel vykonávať potrebné opatrenia vrátane zabezpečovania prevencie, potrebných prostriedkov a vhodného systému riadenia ochrany práce.

V nadväznosti na všeobecnú povinnosť zamestnávateľa je upravená povinnosť zamestnávateľa v § 6 ods. 1 písm. j) zákona o BOZP, podľa ktorého je zamestnávateľ povinný určovať a zabezpečovať ochranné opatrenia, ktoré sa musia vykonať, a ak je to potrebné, určovať a zabezpečovať ochranné prostriedky, ktoré sa musia používať.

Podľa § 6 ods. 7 zákona o BOZP je zamestnávateľ povinný starať sa o bezpečnosť a ochranu zdravia všetkých osôb, ktoré sa nachádzajú s jeho vedomím na jeho pracoviskách alebo v jeho priestoroch, napr. zamestnanci musia byť teoreticky a prakticky zaškolení k tomu, ako si vybrať vhodné pomôcky, správne ich používať a likvidovať tak, aby sa zabránilo expozícii infekciou.

Na základe uvedených skutočností sú prijaté tieto preventívne opatrenia:

  1. Zabezpečenie dodatočného materiálno-technického vybavenia v súvislosti s poskytovaním sociálnej služby KC KOTVA - teplomery, dezinfekčné prostriedky, OOPP (najmä rúška, rukavice), potreby a pomôcky na upratovanie, voda a iné podľa príslušných nariadení); 
  2. Pravidelné a dôsledné umývanie rúk mydlom a vodou / alebo prostriedkom na báze alkoholu:
    1. pred odchodom z domu,
    2. pri príchode do práce,
    3. po použití toalety,
    4. po prestávke a denných pracovných činnostiach,
    5. pred prípravou jedla a nápojov,
    6. pred a po konzumácii jedla a nápojov, vrátane desiat,
    7. pred odchodom z práce,
    8. pri príchode domov,
    9. po každom priamom kontakte s chorým alebo izolovaným klientom,
    10. nepoužívať spoločné uteráky a predmety osobnej potreby.
  3. Zabezpečenie a dôsledná kontrola používania ochranných rukavíc na pracovisku. Rukavice  musia byť pevné a odolné – vhodné na ochranu proti vírusom.
  4. Zabezpečenie a dôsledná kontrola používania rúšok/respirátorov na všetkých pracoviskách u všetkých pracovných pozícií.
  5. Zavedenie systému merania telesnej teploty na pracovisku u každého zamestnanca pred príchodom na pracovisko. Určiť zodpovednú osobu, ktorá bude meranie vykonávať.
  6. Poučenie zamestnancov o povinnosti merania teploty i doma (večer a ráno) pred nástupom do práce. Zamestnanec, ktorý prejavuje príznaky ochorenia nemôže nastúpiť do práce.
  7. Dodržiavanie odstupu od ostatných zamestnancov na pracovisku minimálne vo vzdialenosti 2 metre.
  8. Tam, kde je to možné ponechať otvorené dvere, aby sa predišlo dotýkaniu kľučky dverí.
  9. Obmedziť úplne osobné stretávanie zamestnancov na pracovisku (porady, mítingy).
  10. Určiť postupný režim stravovania zamestnancov na pracovisku. Každý zamestnanec sa stravuje pri stole sám.
  11. Zamestnanec má povinnosť s ohľadom na platnú legislatívu Zákonníka práce zamestnávateľa informovať o tom, že sa vrátil on alebo jeho blízky príbuzný resp. blízka osoba z rizikovej oblasti zasiahnutej koronavírusom, alebo o tom, že v jeho domácnosti alebo blízkom okolí bol v priamom kontakte s osobou, ktorej bola zistená t. j. laboratórnym vyšetrením na ÚVZ SR potvrdená infekcia COVID-19 alebo je v izolácii pre podozrenie na infekciu a nie sú ešte výsledky vyšetrenia známe. Uvedené platí aj pre prípad, ak sa zamestnanec dostal do kontaktu s infikovaným prijímateľom sociálnej služby KC/NDC/NSSDR.

12.Zamestnávateľ je vzhľadom na povinnosť predchádzať rizikám z hľadiska bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci oprávnený vyzvať zamestnanca, aby sa podrobil vyšetreniu u všeobecného lekára (ktorého má kontaktovať najskôr telefonicky a podľa inštrukcií buď prísť na vyšetrenie alebo zostať v domácej izolácii a pod.), popr. hygienika príslušného RÚVZ, najmä ak je dôvodné podozrenie nebezpečenstva vzhľadom k vykonávanej práci alebo má zamestnávateľ podozrenie, že zamestnanec nie je spôsobilý vykonávať prácu pre možnosť infekcie COVID-19. O prípadnom nariadení karantény t. j. izolácie, jej trvaní a ukončení rozhoduje príslušný RÚVZ a v tomto zmysle je povinný podať zamestnávateľovi na jeho žiadosť informáciu o tom, že zamestnancovi bola karanténa nariadená. 

3.Zabezpečenie priestorov KC KOTVA v rámci krízovej situácie

Priestory KC KOTVA by mali byť prispôsobené krízovej situácií, t. j. poskytovateľ KC KOTVA  zabezpečí nasledovné činnosti:

  • Poskytovateľ vytvorí na vstupe vytvoriť priestor pre výkon skríningu, t.j. filter pred vstupom do KC KOTVA;  
  • Zadefinovanie pohybu cieľových skupín v priestore; 
  • Zverejnenie všetkých kontaktov a informácií na vstupných dverách do KC KOTVA
  • Označenie priestorov s informáciou, čo musia prijímatelia sociálnych služieb vykonať, aby mohli vstúpiť do KC/NDC/NSSDR napr. : „Vstup len s ochranných rúškom“.
  • Označenie priestorov: „Vstup len po jednom, v prípade maloletých len s jedným rodičom“.
  • Je potrebné zvýšenie frekvencie upratovania na pracovisku. Dezinfikovať predovšetkým predmety, ktorých sa bežne dotýkajú zamestnanci KC  KOTVA a prijímatelia sociálnej služby – kľučky, zvončeky, vypínače, vodovodné batérie, zábradlia, lavice, stoličky pracovný stôl, klávesnica, myš a pod.
  • Povinnosťou poskytovateľa sociálnej služby je zabezpečiť dezinfikovanie priestoru KC KOTVA po každej individuálnej intervencii, pred vstupom nového prijímateľa sociálnej služby. Zároveň je potrebné dezinfikovať všetky priestory, na dennej báze po ukončení pracovného času. Odporúčajú sa dezinfikovať prostriedkami s obsahom chlóru, resp. jódu. 
  • Na zber a skladovanie odpadu je potrebné mať vyčlenené vyhovujúce priestory a dostupné vhodné vrecia,  aby nedochádzalo k jeho hromadeniu a vzniku sekundárnych zdrojov. Odpad má byť vložený do plastových vriec na odpad a zviazaný. Plastové vrecia, ktoré sú používané pre tento druh odpadu, musia mať maximálny objem 0,1 m a hrúbku minimálne 0,1 mm. Tento odpad je povinnosť zatriediť do kategórie nebezpečný a v súlade s legislatívou s ním nakladať. Pri narábaní s týmto odpadom sa musia používať OOPP.
  • Jednorazové pomôcky musia byť bezpečne likvidované ihneď po použití v nádobe na to určenej a označenej biohazard alebo biologický odpad.
  • Pravidelné vetranie všetkých pracovných priestorov.
  • V prípade návštevy prijímateľa sociálnej služby, ktorý bude s následne pozitívne  testovaním na COVID 19 je potrebná špeciálna dezinfekcia priestorov za použitia virocídneho dezinfekčného prostriedku podľa dezinfekčného plánu prevádzkového poriadku poskytovateľa.

Dezinfekcia priestorov je zaznamenávaná – Príloha č. 1

4.Odporúčané činnosti pre pracovníkov v KC KOTVA v rámci krízovej situácie

Prevencia pred COVID-19 je dôležitou súčasťou podpory prijímateľov sociálnych služieb a ich blízkych osôb. Preto je potrebné otvorene o nej hovoriť s prijímateľmi sociálnych služieb.  Postupy, ktoré zamestnanci KC KOTVA zvolia musia byť v súlade so zákonom 448/2008 Z.

z. o sociálnych službách v znení neskorších predpisov, kde v §6 ods. 2 uvádza: „Fyzická osoba má právo na poskytovanie sociálnej služby, ktorá svojim rozsahom, formou a spôsobom poskytovania umožňuje realizovať jej základné ľudské práva a slobody, zachováva jej ľudskú dôstojnosť, aktivizuje ju k posilneniu sebestačnosti, zabraňuje jej sociálnemu vylúčeniu a podporuje jej začlenenie do spoločnosti.“

Pretože počas výnimočnej situácie je zakázané vykonávať skupinové aktivity (pokiaľ RÚVZ SR neurčí inak), je potrebné i naďalej – za dodržiavania prísnych hygienických podmienok - udržiavať kontakt (telefonický, e-mailový, osobný – návšteva terénu atď.) s prijímateľmi sociálnych služieb.  

Je veľmi dôležité vytvoriť, definovať a zverejniť jasné pravidlá, akým spôsobom sa majú prijímatelia sociálnych služieb (alebo ich príbuzní) kontaktovať s pracovníkmi KC/NDC/NSSDR. Je žiadúce zabezpečovanie nasledovných činností:

  • zverejnenie všetkých kontaktov KC KOTVA a informácií na iných vhodných miestach (informačné tabule, webové sídlo Poskytovateľa, rozhlas, miestna tlač a televízia, a pod.),
  • priebežné mapovanie aktuálnej situácie v komunitách, akým iným - primeraným spôsobom (komunikačným kanálom napr. internet (facebook,e-mail), televízia, rozhlas, obecný rozhlas, telefonický kontakt, resp. iné), okrem osobného kontaktu, je možné osloviť cieľovú skupinu s cieľom poskytovať informácie o preventívnych opatreniach na zamedzenie šírenia COVID-19, resp. zabezpečenia realizácie aktivít pre výkon KC KOTVA, 
  • priebežné mapovanie situácie prijímateľa sociálnej služby - vytipuje osamelo žijúcich užívateľov soc. služby, ktorí nemajú rodinu, alebo rodina žije ďaleko a nemôže zabezpečiť starostlivosť po dobu prípadnej domácej izolácie, o pripraví zoznamy a kontakty s potrebnými informáciami pre záchranárov,
  • zabezpečovať sociálne poradenstvo, resp. inú individuálnu intervenciu, za predpokladu dodržania podmienok bezpečnosti pri práci,
  • v spolupráci s inými relevantnými aktérmi (napr. TSP, asistenti osvety zdravia), identifikovať aktuálne problémy v komunite a hľadať možnosti svojpomocného riešenia identifikovaných problémov (napríklad svojpomocné zabezpečenie ochranných pomôcok – rúška, dezinfekčné prostriedky, ochranné štíty a pod. pre cieľovú skupinu spolu s praktickým návodom na používanie týchto ochranných pomôcok; napríklad aj obrázkovou formou),
  • v spolupráci s inými relevantnými aktérmi (napr. TSP, asistenti osvety zdravia) poskytovanie praktických informácií a návodov na riešene vzniknutých situácií v domácnostiach,
  • spolupracovať s obecným úradom či mestskou políciou, (napríklad aj ako súčasť krízového tímu), poskytovať im relevantné informácie,
  • zabezpečovať realizáciu aktivít (vzdelávacích, rozvojových, resp. záujmových) pre deti a dospelých primeraným spôsobom,
  • sledovať aktuálnu situáciu – nariadenie krízového štábu a ministerstiev, RÚVZ a iných relevantných subjektov vrátane informačných kanálov,
  • vykonávať mapovanie a informovanie o fungujúcich inštitúciách v lokalite, okrese (napr.: lekári, UPSVaR, autobusy-vlaky, potraviny…) primeraným spôsobom, zverejniť úradné hodiny verejných inštitúcií, otváracie hodiny potravín, upravené odchody autobusov/vlakov a pod. na vchodových dverách KC/NDC/NSSDR,
  • spolupracovať pri zabezpečovaní dostupnosti hygienických potrieb, potravín a podobne,
  • zabezpečovať preventívne prístupy a postupy pri manažmente podozrivých a potvrdených prípadov u klientov sociálnych služieb vo vzťahu ku koronavírusu COVID19 v zmysle záväzný postup pre poskytovateľov sociálnych služieb v súvislosti s nebezpečenstvom šírenia infekcie spôsobenej koronavírusom (COVID-19, SARS-CoV):https://www.employment.gov.sk/files/slovensky/rodina-socialna-pomoc/socialnesluzby/mz-sr-mpsvr-sr-socialne-sluzby.pdf
  • Zmapovanie technických možností prijímateľov sociálnych služieb v domácom prostredí pre zefektívnenie komunikácie,
  • Vykonávať aktivity v teréne / návštevu terénu realizovať iba v prípade, ak majú pracovníci KC KOTVA zabezpečené ochranné pomôcky.

5.Preventívne opatrenia pri poskytovaní činnosti KC KOTVA

Odporúčaný postup v prípade kontaktovania zo strany prijímateľov sociálnej služby: Ak ide o obavy z prebiehajúcej nákazy koronavírusom (vlastnej alebo člena domácnosti), tak je potrebné:

      

Terénne:

  • Zamestnanci KC KOTVA, ktorí vstupujú do komunity musia byť vybavení nevyhnutnými OOPP a bez príznakov ochorenia (bez zvýšenej teploty, dýchavičnosť atď), v prípade osobnej komunikácie s prijímateľmi sociálnych služieb ich musia upovedomiť o povinnosti prekrytia horných dýchacích ciest (napr. prostredníctvom tvárového rúška);
  • Komunikovať (ak je to možné) s prijímateľom sociálnej služby telefonicky.
  • Dodržiavať vzdialenosť medzi osobami minimálne 2 metre v teréne; Vyhýbať sa priestorom, kde je veľa ľudí;

Ambulantne:

  • Pred príchodom prijímateľa sociálnej služby do  KC KOTVA na vytvorenom mieste (viď priestorové podmienky) urobiť skríning so zameraním na akútnu respiračnú infekciu, teplotu, kašeľ, dýchavicu, resp. overenie si, či v rodine nie je niekto s potvrdeným ochorením COVID-19 alebo nebol v úzkom kontakte s takým pacientom v posledných 14 dňoch alebo s cestovateľskou anamnézou člena domácnosti v rizikovej oblasti v posledných 14 dňoch;
  • Ak je dôvodné podozrenie, že prijímateľ sociálnej služby má respiračnú infekciu s jedným z vyššie uvedených príznakov, nebude mu povolený vstup do KC KOTVA ;
  • Dodržiavať vzdialenosť medzi osobami minimálne 2 metre;
  • Vyhýbať sa priestorom, kde je veľa ľudí;

V prípade odôvodneného podozrenia na infikovanie COVID-19 počas poskytovania sociálnej služby v KC KOTVA:

  • Prijímateľ sociálnej služby musí byť bezodkladne izolovaný. Musí sa vyhnúť úzkemu a telesnému kontaktu s osobami, povrchmi alebo predmetmi, mať rúško alebo vreckovku, ktoré sú následne bezpečne zlikvidované (Ak užívateľ prijímateľ sociálnej služby potrebuje použiť toaletu, zatiaľ čo čaká na lekársku/zdravotnícku pomoc, mal by použiť samostatnú toaletu, pokiaľ je k dispozícii. To platí len po dobu čakania na prevoz do nemocnice);
  • Bezodkladne telefonicky kontaktovať príslušného lekára a príslušnú RÚVZ linku, prípadne byť nápomocný s telefonickým informovaním príslušných úradov pre určenie ďalšieho postupu;
  • Informovať prijímateľa sociálnej služby o nutnosti domácej karantény a spôsoboch jej dodržiavania a požiadať prijímateľa sociálnej služby, aby bezodkladne zabezpečil karanténu aj ostatných členov domácnosti (ak RÚVZ neurčí inak). V prípade, ak nie je možné požiadať prijímateľa sociálnej služby o zabezpečenie karantény v domácom prostrední, napr., v rámci cieľovej skupiny ľudí bez domova, je potrebné kontaktovať aj zástupcov obce/mesta o možnosti umiestniť takéhoto prijímateľa sociálnych  služieb do nimi zriadených karanténnych miest slúžiacich na prevenciu pred šírením COVID-19, resp. o možnosti zabezpečiť testovanie takýchto prijímateľov sociálnych služieb;
  • Ak užívateľ prijímateľ sociálnej služby potrebuje použiť toaletu, zatiaľ čo čaká na lekársku/zdravotnícku pomoc, mal by použiť samostatnú toaletu, pokiaľ je k dispozícii.

To platí len po dobu čakania na prevoz do nemocnice;

  • Upokojiť prijímateľa sociálnej služby - poskytnúť mu podporu;
  • Poskytnúť prijímateľovi sociálnej služby telefonický kontakt na zamestnancov KC KOTVA pre prípad ďalších súvisiacich otázok a problémov;

Kontakty  pre otázky súvisiace s ochorením COVID-19 

Poskytovatelia sociálnej služby KC KOTVA musia mať zverejnené kontakty na členov krízového štátu   

▪ Regionálny úrad verejného zdravotníctva so sídlom v Prešove – 0911 908 823

  • e-mailový kontakt: novykoronavirus@uvzsr.sk

Kontakty na zástupcov obce:

  1. Ján Holinka, starosta obce tel.kontakt -  0907 186 789
  2. Ján Wiener, zástupca starostu obce, t.č. 0915 896 309

Komunitných odborníkov:

  1. Mgr. Lenka Balková,  tel.kontakt - 0577795852, KC KOTVA 
  2. Ing. Anna Harkotová, 0577795852 KC KOTVA 
  3. Dominika Grundzová, 0577795852 KC KOTVA 

Organizácie pracujúce v danej lokalite v teréne, neziskové organizácie a pod.

  1. Mgr. Dávid Kunáš, tel.kontakt – 0917 900 273, Terénny sociálny pracovník
  2. Svetlana Telvaková, 0577795852, Terénna opatrovateľka 
  3. Ľubica Andrejovská, 0577795852, Terénna opatrovateľka 
  4. OHK PZ Ulič, 057 7694 133

Príloha č. 1

Dezinfekcia priestorov

Dátum

Čas

Miesto, ktoré bolo dezinfikované

Použitý dezinfekčný prostriedok

Meno zamestnanca/Podpis

Príloha č. 2

Kontakty na krízový štáb

Organizácia

Meno a priezvisko

Pozícia v krízovom štábe

Telefonický kontakt

Mailový kontakt 



Zoznam aktualít:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 >